Dowiedz się co robić w przypadku awarii urządzenia fiskalnego. Co obejmuje gwarancja i jak ją przedłużyć? Jaka jest procedura postępowania w przypadku awarii?
Zanim zgłosisz awarię do Serwisu, prosimy o zweryfikowanie usterki zgodnie z poniższą procedurą.
Zalecana weryfikacja wady sprzętu:
Sprzedawca zapewnia dobrą jakość i sprawne działanie kasy, na którą wydano kartę gwarancyjną.
Gwarancja obejmuje tylko istotne wady ukryte części, powstałe z przyczyn tkwiących w tych częściach.
Sprzedawca zapewnia bezpłatne usuwanie ewentualnych wad uniemożliwiających eksploatację kasy zgodnie z przeznaczeniem określonym w instrukcji obsługi, a ujawnionych w okresie objętym gwarancją.
Okres gwarancji wynosi 12 miesięcy od daty zakupu Kasy przez Nabywcę.
Nabywca może realizować uprawnienia wynikające z gwarancji wyłącznie w autoryzowanym przez Producenta Kasy Punkcie Serwisowym. Naprawy mogą być realizowane tylko przez osoby posiadające, wydaną przez producenta kasy - firmę POSNET POLSKA S.A. legitymację, upoważniającą do świadczenia usług serwisowych.
Aktualnie obowiązujące Warunki Gwarancji znajdują się Karcie Gwarancyjnej dołączonej do urządzenia fiskalnego
Sprzedawca zapewnia 14 dniowy termin naprawy gwarancyjnej kasy.
W przypadku wystąpienia usterki nabywca powinien dostarczyć do Autoryzowanego Punktu Serwisowego kasę wraz z ważną kartą gwarancyjną i ważną książką serwisową. Karta gwarancyjna pod rygorem utraty uprawnień gwarancyjnych jest ważna tylko z oznaczoną datą sprzedaży, pieczęcią firmową i podpisem sprzedawcy oraz nabywcy.
W przypadku wykonania napraw lub interwencji Autoryzowanego Punktu Serwisowego nie zakwalifikowanych jako gwarancyjne, nabywca pokrywa koszty związane z naprawą i dojazdem.
Aktualnie obowiązujące Warunki Gwarancji znajdują się Karcie Gwarancyjnej dołączonej do urządzenia fiskalnego
Nabywcy przysługuje prawo wymiany kasy na nową w przypadku gdy:
Rozpatrzenie reklamacji możliwe jest po dostarczeniu sprzedawcy następujących dokumentów:
Formularz Protokołu Reklamacji wydaje Autoryzowany Punkt Serwisowy.
Wymiana, o której mowa powyżej, może nastąpić po uprzednim zaakceptowaniu reklamacji przez producenta - POSNET POLSKA S.A.
Aktualnie obowiązujące Warunki Gwarancji znajdują się Karcie Gwarancyjnej dołączonej do urządzenia fiskalnego
Gwarancja nie obejmuje roszczeń z tytułu parametrów technicznych kasy, o ile są one zgodne z podanymi przez producenta. Sprzedawca ponosi odpowiedzialność tylko za szkody wyrządzone nabywcy z winy umyślnej.
Gwarancja nie obejmuje materiałów eksploatacyjnych, a w szczególności:
Gwarancja nie obejmuje uszkodzeń powstałych z winy nabywcy, zarówno zamierzonych jak i niezamierzonych, a w szczególności:
Aktualnie obowiązujące Warunki Gwarancji znajdują się Karcie Gwarancyjnej dołączonej do urządzenia fiskalnego
Nabywca traci gwarancję w razie:
podjęcia próby samodzielnej konfiguracji lub rozbudowy zakupionego sprzętu,
naruszenia plomby nałożonej przez Producenta lub Autoryzowany Punkt Serwisowy na sprzęcie lub podzespołach wchodzących w jego skład,
wszelkich prób naprawy sprzętu przez osoby lub firmy nie posiadające autoryzacji producenta,
uszkodzeń powstałych w wyniku stosowania niewłaściwej jakości rolek papieru paragonowego,
stosowania baterii, akumulatorów zasilających i zasilaczy innych, niż dostarczane wraz z kasą przez producenta,
nabywca zatwierdzi błędną datę przy wykonywaniu raportu dobowego,
uszkodzeń wynikłych z zanieczyszczenia mechanizmów drukarki w wyniku nasączania taśmy barwiącej tuszem, lub powstałych na skutek ich regeneracji.
Ponadto gwarancja wygasa w przypadku dokonania na wniosek nabywcy zmiany prowadzącego serwis kasy w ten sposób, że serwis kasy nie będzie mógł już być prowadzony przez Autoryzowany Punkt Serwisowy prowadzony przez sprzedawcę, z tym jednakże zastrzeżeniem, że gwarancja nie wygasa w przypadku gdyby zmiana podmiotu prowadzącego serwis kasy nastąpiła w związku z naruszeniem przez sprzedawcę zasad prowadzenia serwisu kas rejestrujących.
Aktualnie obowiązujące Warunki Gwarancji znajdują się Karcie Gwarancyjnej dołączonej do urządzenia fiskalnego
Nabywca zobowiązany jest do:
starannego przechowywania książki serwisowej w miejscu używania urządzenia przez cały okres eksploatacji i jej udostępnienia na każde wezwanie Urzędu Skarbowego oraz Autoryzowanego Punktu Serwisowego,
niezwłocznego zawiadomienia Urzędu Skarbowego i Autoryzowanego Punktu Serwisowego w przypadku utraty książki serwisowej,
zlecania właściwemu Autoryzowanemu Punktowi Serwisowemu wykonywania przeglądu kasy, co 24 miesięcy zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA FINANSÓW z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz.U.Nr 212, poz. 1338).
Aktualnie obowiązujące Warunki Gwarancji znajdują się Karcie Gwarancyjnej dołączonej do urządzenia fiskalnego
Nabywca może realizować uprawnienia wynikające z gwarancji wyłącznie w autoryzowanym przez Producenta Kasy Punkcie Serwisowym. Naprawy mogą być realizowane tylko przez osoby posiadające, wydaną przez Producenta Kasy firmę POSNET POLSKA S.A. legitymację, upoważniającą do świadczenia usług serwisowych.
Aktualnie obowiązujące Warunki Gwarancji znajdują się Karcie Gwarancyjnej dołączonej do urządzenia fiskalnego
Naprawy gwarancyjne i pogwarancyjne są realizowane przez Autoryzowanych Partnerów Posnet, którzy podpisali z Posnet Polska S.A. umowę handlową i posiadają stosowane uprawnienia.
Dane Autoryzowanego Przedstawiciela Serwisowego Posnet znajdują się w Książce Serwisowej urządzenia fiskalnego.
Pomoc techniczną dla użytkowników kas rejestrujących i autoryzowanych partnerów zapewnia Serwis Centralny, Oddziały Posnet oraz Autoryzowane Punkty Serwisowe Producenta.
Fiskalizacja jest jednorazową i nieodwracalną operacją polegającą na trwałym zapisie numeru NIP podatnika w pamięci fiskalnej. Fiskalizacja powoduje przełączenie kasy w tryb fiskalny, w którym raporty dobowe, zawierające sprzedaż dzienną, zapisują się do pamięci fiskalnej. Fiskalizacji dokonuje uprawniony serwisant na wniosek użytkownika kasy. Przeprowadzoną fiskalizację należy w ciągu 7 dni zgłosić do właściwego dla podatnika Naczelnika Urzędu Skarbowego, w celu otrzymania numeru ewidencyjnego.
Instrukcje obsługi do wszystkich modeli kas i drukarek fiskalnych dostępne są na stronie internetowej w dziale Do pobrania
Kody autoryzacji można otrzymać tylko od sprzedawcy kasy rejestrującej. W przypadku zmiany placówki serwisowej także od aktualnego serwisu urządzenia.
Licencja gwarancyjna jest dokumentem potwierdzający miejsce instalacji kasy rejestrującej oraz poświadczeniem wykonania czynności sprawdzających, upoważniających do przedłużonej gwarancji na pamięć fiskalną. Wydanie licencji należy zgłosić do placówki prowadzącej serwis kas. Warunki przedłużenia gwarancji na pamięć fiskalną opisano w karcie gwarancyjnej kasy w § 5 i6.
Kopię danych można wykonać na dwa sposoby. Poprzez wyjęcie karty SD (IND - Informatyczny Nośnik Danych) i umieszczenie jej w czytniku komputera, a następnie wykorzystanie programu Archiwizator, Przy użyciu programu Archiwizer można zarchiwizować dane z karty SD umieszczonej w kasie lub drukarce fiskalnej. Program łączy się z urządzeniem i odczytuje dane bez potrzeby wyjmowania karty SD z kasy. Programy Archiwizator i Archiwizer dostępne są na płycie CD dołączonej do urządzenia oraz na stronie internetowej Posnet.
Identyfikator wystawiony przez producenta serwisantowi kas jest ważny przez rok od daty jego wydania. Serwisant powinien legitymować się identyfikatorem, na którym umieszczona jest data ważności oraz typ urządzeń serwisowanych. Nabywca ma prawo skontrolować aktualność uprawnień nadanych serwisantowi dla firmy obsługującej, a w przypadku stwierdzenia ich wygaśnięcia ma możliwość dokonania zmiany placówki serwisowej.
Jeżeli rozpoczęta została ewidencja sprzedaży w trybie fiskalnym, to nie można prowadzić handlu w trybie szkoleniowym (niefiskalnym). W przypadku awarii kasy głównej sprzedaż można prowadzić wyłącznie przy użyciu kasy rezerwowej wprowadzonej w tryb fiskalny, a w przypadku jej braku zaprzestać sprzedaży.
Przyczyny mogą być następujące: zła jakość papieru albo niewłaściwe przechowywanie rolek kontrolnych, rozładowany akumulator, zanieczyszczona lub uszkodzona głowica drukująca, uszkodzona płyta główna kasy. W takiej sytuacji najlepiej zwrócić się do autoryzowanego serwisu celem sprawdzenia działania kasy i usunięcia ewentualnych usterek.
Tak i wymaga tego Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 (Dz. U. poz. 363) w sprawie kas rejestrujących. Częstotliwość dokonywania obowiązkowego przeglądu technicznego ustawodawca określił, że ma się on odbyć nie rzadziej niż co 2 lata.
O utracie książki serwisowej należy niezwłocznie powiadomić na piśmie naczelnika urzędu skarbowego, po czym wystąpić do producenta ze zgłoszeniem o wydanie duplikatu książki kasy.
Pobierz: Zgłoszenie wydanie duplikatu książki kasy v.4.zip 76,87 kB
Wymiany pamięci fiskalnej w kasie rejestrującej może dokonać wyłącznie producent krajowy lub importer kas rejestrujących.
W świetle obowiązujących przepisów nie można świadczyć usług serwisowych na rzecz urządzeń, których używa się w swojej działalności do rejestracji obrotu.
Co zrobić jeżeli dotychczasowy serwis nie wywiązuje się ze swoich obowiązków lub nienależycie je wypełnia?
W takiej sytuacji nabywca może wystąpić do producenta z wnioskiem o zmianę podmiotu prowadzącego serwis kas, w celu wydania stosownej decyzji. O dokonanej zmianie podatnik zawiadamia właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni od dnia jej dokonania. Stosowny wniosek dostępny jest na stronie Posnet, natomiast przepisy regulujące ten aspekt sprawy opisuje§14.1 rozporządzenie ministra finansów .z dnia 14 marca 2013 roku.
Należy skontaktować się z autoryzowanym serwisem przypisanym do kasy rejestrującej i wpisanym do książki kasy.